ملاحظات تغذیه ای در پارکینسون

به گزارش بازیکده، بیماری پارکینسون یا فلج رعشه ای اختلال مغزی است که موجب لرزش، سفتی وضعف عضلات می گردد. علائم زودرس بیماری پارکینسون شامل سفتی عضلات، خستگی زودرس نسبت به حالت معمول، رعشه که به طور معمول با لرزش خفیف در یک دست، بازو یا پا آغاز می گردد، می باشد.

ملاحظات تغذیه ای در پارکینسون

ملاحظات تغذیه ای در پارکینسون

نویسنده:آرزو حقیقیان رودسری

بیماری پارکینسون یا فلج رعشه ای اختلال مغزی است که موجب لرزش، سفتی وضعف عضلات می شود. علائم زودرس بیماری پارکینسون شامل سفتی عضلات، خستگی زودرس نسبت به حالت معمول، رعشه که به طور معمول با لرزش خفیف در یک دست، بازو یا پا آغاز می شود، می باشد.

موادمغذی موثر در این بیماری عبارتند از:

ویتامینC: یک آنتی اکسیدان است که احتمالا پیشرفت بیماری را کند نموده و احتیاج به دارودرمانی را به تعویق می اندازد. ویتامین E: این آنتی اکسیدان به اسم از بین برنده رادیکال آزاد، سلول های مغز را از آسیب حفظ می نماید. ویتامین گروه B: نقش بسیار مهمی در عملکرد مغز و فعالیت آنزیم دارند. ویتامین B5: در انتقال سریع پیغام از یک سلول عصبی به سلول دیگر دخالت دارد. ویتامین B3: گردش خون را در مغز بهبود می بخشد، ولی درصورت ابتلا به اختلالات کبدی، نقرس و یا فشار خون بالا نباید از این ویتامین استفاده کرد. ویتامین B6: فراوری دوپامین در مغز بستگی به وجود این ویتامین دارد، اما در صورت مصرف لوودوپا نباید این مکمل را مصرف کرد. سلنیوم: یک آنتی اکسیدان قوی است. کلسیم: همراه با مهمیم عمل می نماید و برای انتقال تحریک عصبی مورد احتیاج است. L- تیروزین: برای تنظیم و بهبود حالات و رفتار فرد مفید است. L-فنیل آلانین: علایم را کاهش می دهد و در بهبود افسردگی موثر می باشد. در افراد باردار و یا شیرده، در موارد اضطراب بی مورد، دیابت، فشار خون بالا و یا فنیل کنونوری نباید مصرف شود. L- گلوتامیک اسید: برای انتقال تحریک عصبی مفید می باشد. Ginkgo Biloba: این عصاره از برگ های خشک درخت ژینکو به دست می آید که بومی ایران هم هست. اثرات بسیار مفیدی از جمله بهبود گردش خون و اکسیژن برای بهتر شدن عملکرد مغز، کاهش کرامپ، لرزش، رعشه و افزایش احساس بهبودی دیده شده است.

توصیه های تغذیه ای:

مطمئن شوید که سه چهارم دریافت غذایی شما از مواد غذایی خام مانند دانه ها و مغزها است. از آنجا که اسید آمینه L- فنیل آلانین ممکن است به کاهش علایم بیماری پارکینسون یاری کند، مواد غذایی مانند بادام، مغزها، ماهی، گردو، کدوتنبل، کنجد، لوبیا، لوبیا، نخود و عدس را در رژیم غذایی خود بگنجانید، اندازه پروتین رژیم غذایی باید به 7 گرم در روز کاهش یابد. به جای مصرف گوشت و ماکیان، سایر منابع پروتئین مثل: جو، سویا، ماست، لوبیاها و عدس استفاده شود. در بیمارانی که لوودوپا مصرف می نمایند، پروتئین باید بعد از ظهر مصرف شود، زیرا اسیدهای آمینه در این مواد غذایی ممکن است از رسیدن لوودوپا به مغز جلوگیری نمایند. ویتامین B6 ممکن است با اثرات این دارو تداخل پیدا کند، بنابراین در صورت استفاده از این دارو باید مقدار دریافت مواد غذایی حاوی ویتامین B6 مانند موز، ماهی، گوشت، جگر، جودوسر، بادام زمینی، سیب زمینی و غلات کامل کنترل شود. مقدار دریافت کربوهیدرات به پروتئین 7 گرم به یک گرم است. از مصرف باقلا خودداری شود. باقلا حاوی دوپامین است و خوردن بیش از یک دوم لیوان از آن به همراه دوز روزانه لوودوپا می تواند سبب بروز علایم ناشی از مصرف زیاد دوپامین شود. باقلا به طور عمده در رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف می شود.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1744

به "ملاحظات تغذیه ای در پارکینسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاحظات تغذیه ای در پارکینسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید