کتاب های کسب و کار باید به سمت بومی سازی بروند

به گزارش بازیکده، به گزارش خبرنگاران، کتاب طرح ریزی کسب و کارها سه شنبه (22 مهرماه) با حضور حسین وظیفه دوست و هرمز مهرانی به عنوان منتقدان و محمدرضا حمیدی زاده نویسنده کتاب در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار و از صفحه اینستاگرام پخش شد.

کتاب های کسب و کار باید به سمت بومی سازی بروند

در ابتدای جلسه محمدرضا مهدی راد بخش هایی از کتاب را خواند و گفت: از اهداف این کتاب، تبیین در تسریع تعامل مطلوب میان کسب و کارها با محیط های نهادی و فنی است. لازمه برقراری و تداوم تعامل، داشتن مدل ها، الگوها و تابلوهای برنامه ریزی شده برای کسب و کارهای خود است. عضویت کارآفرینان در این تعاملات به معین مرز و حدود اشتیاق آن ها برای بهره گیری از دانش و بصیرت در کسب و کار خود برمی شود.

سپس حمیدی زاده، نویسنده کتاب به فصل های گوناگون کتاب اشاره کرد و گفت: استراتژی و برنامه ریزی سیستمی، برنامه ریزی و سیستم سازی، مدل ها و رویکردهای کسب و کار، طرح ریزی و مدل های کسب و کار، فنون طراحی، مدل های بلوغ، ارزیابی وضع موجود، چشم انداز و آینده نگاری، بررسی و تحلیل محیط، تدوین استراتژی، برنامه ها، برنامه ریزی و تغییر، الگوی تدوین، ارزیابی و کنترل برنامه ها فصل های کتاب را تشکیل می دهند.

وی افزود: کسب و کارها بر پایه فرهنگ، شناخت و اخلاق شکل می گیرند، تابع دستگاه شناختی فرد و هیات موسسان آن هستند. فرهنگ متشکل از مجموعه روش ها، معیارها، سازوکارها، فرایندها و نقشه های دانشی است که درصدد راهبری انسان ها، نهادها و جامعه برای ایفای نقش کلیدی در ایجاد ارزش اضافه کرده و خلق سعادت بنگاه های اقتصادی با رعایت منافع ملی برمی آید.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: نوآوری بنگاه های کسب و کار شرط لازم برای حصول اطمینان از موفقیت آمیز بودن تصمیم هایی است که راهبران آن در شرایط ریسک و نااطمینانی در پاسخ به تغییرات مداوم محیطی و انتظارات مخاطبان در زمان مناسب مطابق مدل کسب و کار خود اتخاذ می کنند. تدوین مدل های بسیار متنوع کسب و کارها برای تحقق چشم انداز آن ها و نیل به تعالی بنگاه ها ضروری است. تفکر راهبردی و سیستمی نقش بارزی در پیشبرد اهداف کسب و کارها ایفا می کنند. کسب و کارهایی در رقابت کارآمد هستند که قادر به پاسخگویی سریع به تقاضاهای مخاطبان پر چالش باشند و همواره خود را با شرایط بهینه انطباق دهند.

وی با اشاره به این که شایستگی، فرآیندی پویا است، افزود: این فرآیند با فرایند ارزش آفرینی به بنگاه ها امکان می دهد مهارت های فرآیندهای اجرایی، مواد ورودی و دارایی های خود را به صورت کارا به کار گیرند. مزیت چالشی در کنار برنامه ریزی راهبردی و سیستمی کسب و کارها ترکیبی از عواملی را مطرح می کند که به بنگاه ها، توانمندی سرآمدی در مزیت رقابتی را می دهد. سرچشمه مزیت چالشی را می توان منابع و قابلیت های نهادها، کسب مزیت در اجرای راهبردها، کیفیت عملکرد، بهره گیری از زمان، نوآوری و خلاقیت ذکر کرد. پایدار بودن در مزیت و توانمندی اجرای چشم اندازها از منابع محور بودن شایستگی های اصلی نشأت می گیرد. شایستگی، ترکیب مهارت ها، دانش و رفتارهای متعهدانه است که در افراد، سیستم ها، فرآیندها و ساختارهای بنگاه ها نهادینه می شوند.

سپس وظیفه دوست گفت: بیشتر کتاب های حوزه مدیریت ترجمه است و تالیف جایگاهی در کتاب های مدیریت ندارد اما از آن جایی که کتاب طرح ریزی کسب و کارها تالیف است نشان می دهد که زحمات بسیاری برای انتشار آن کشیده شده است. جای چنین کتاب هایی در حوزه مدیریت و کسب و کار خالی بود. کتاب هایی که کسب وکار را بومی سازی کند بسیار انگشت شمار است و باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.

وی افزود: این کتاب به دلیل رویکردی که مورد استفاده قرار گرفته بنیادی تفضیلی دارد و می توان به نوشته های آن اکتفا کرد. کتاب در زمینه کسب و کار راهنمایی کافی ایجاد کرده و دسته بندی مناسبی را ارائه داده است. هدف اصلی کتاب شکافتن، توصیف و تبیین دانش طرح ریزی کسب وکارها است و با رویکرد بنیادی تفسیری به جنبه های طرح ریزی کسب وکارها، مدل ها و برنامه ریزی استراتژیک می پردازد.

وظیفه دوست ادامه داد: رفرنس هایی که مولف به کتاب های خود ارائه داده کتاب را در حد تصنیف بالا برده و ارزش آن را دو چندان کرده است. این کتاب به تصنیف شبیه تر است تا تالیف اما به منبع نویسی کتاب ایراد داردم. شیوه منبع نویسی باید از یک رویه برخوردار باشد. کتاب کاربر غیردانشگاهی ندارد و بیشتر زبان دانشگاهی دارد. جلد کتاب بسیار شیوا با خواننده سخن می گوید.

رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران افزود: پرسش هایی که در انتهای فصل ها آمده کار بسیار ارزشمندی است و می تواند بسیار کاربردی باشد. اگر کتاب های حوزه کسب و کار به سمت بومی سازی برود می تواند فضای کسب و کار را تحت تاثیر قرار بدهد. همچنین مدل های بلوغ و کسب و کار در این کتاب جزو برجسته ترین بخش های کتاب تلقی می شود که اگر مخاطب اهل فن باشد می تواند به کارگشایی برای شرکت خود دست پیدا کند.

وی افزود: انجمن علمی پویایی شناسی سیستم ها و انجمن مدیریت راهبردی ایران نوشته های کتاب را تایید کرده اند و این نشان دهنده تحسین نویسنده است. اما جای این پرسش در کتاب خالی است که چرا باید ما بیش از این که روی طرح ریزی تمرکز کنیم به سمت برنامه ریزی استراتژیک حرکت کرده ایم.

سپس هرمز مهرانی نیز در سخنانی کوتاه گفت: این که دغدغه نگارش چنین کتاب را داشته اید جای قدردانی دارد اما به چند نکته اشاره می کنم. کتاب به جای این که تخصص باشد جنرال است و برای مدیریت کسب و کار هم می توان از مطالب آن استفاده کرد اما اگر برای بیزینس پلن (نقشه تجاری) کتاب دیگری ترجمه می کردید بهتر بود و به سمت تخصصی ترشدن می رفت.

وی افزود: مطالب این کتاب با سرفصل های مصوب وزارت علوم تطبیق ندارد و اگر در پیشگفتار کتاب مخاطبان هدف را دقیق تر معین می کردید کتاب کاربردی تر می شد. همچنین اگر مطالب کتاب ساده تر نوشته می شد بهتر بود و دانشجوی کارشناسی ارشد با این کتاب ارتباط بیشتری برقرار می کرد.

حمیدی زاده در پاسخ به سرفصل های مصوب وزارت علوم گفت: من در نگارش این کتاب به سرفصل های وزارت علوم نگاه کرده ام اما بر این باورم که سرفصل های وزارت علوم غلط است من سبک نگارشی خودم را داشته ام و تمام سرفصل های کتاب را خودم معین کرده ام. مدل منظومه ای در این کتاب ساخت بومی و دست ساز من است. باید یاد بگیریم بنا به استراتژیک ها دیدگاه های خود را تغییر بدهیم.

سرایی، مدیر انتشارات ادیبان روز نیز در جملاتی کوتاه به کادر ترجمه در انتشارات اشاره کرد و گفت: هر کتابی که منتشر می شود میزان کیفیت ترجمه را می سنجیم و هیاتی تشکیل داده ایم تا ترجمه های کتاب ها را بررسی کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1194

به "کتاب های کسب و کار باید به سمت بومی سازی بروند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های کسب و کار باید به سمت بومی سازی بروند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید