تنقیح مصوبات دولت در حوزه سرمایه گذاری خارجی

به گزارش بازیکده، تهران (پانا) - معاونت حقوقی ریاست جمهوری اطلاعیه ای در رابطه با تنقیح مصوبات دولت در حوزه سرمایه گذاری خارجی صادر کرد.

تنقیح مصوبات دولت در حوزه سرمایه گذاری خارجی

متن این اطلاعیه به شرح زیر است: تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور، به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای تحقّق اصل حاکمیت قانون، پیشگیری و مقابله با فساد و ارتقای کارآمدی و سلامت نظام اداری است که انجام آن مورد تکلیف قانونگذار قرار گرفته است. معاونت حقوقی در راستای تکالیف مقرر در قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور - مصوب 25/3/1389 - و اصلاحات بعدی آن، اولویت های تخصصی مشخص شده توسط ریاست محترم جمهوری و به پشتوانه پنج (5) دهه دانش و تجربه در این عرصه، اقدامات تنقیحی گسترده ای را در تعامل با دستگاه های اجرایی در دستورکار قرار داده است. بر این اساس و به منظور تنقیح و تدوین مقررات کشور و با توجه به اهمیت مصوبات هیئت محترم وزیران، تنقیح مصوبات این مرجع در اولویت اقدام قرار گرفته است.

در این راستا پیش نویس تصویب نامه تنقیحی در موضوع سرمایه گذاری خارجی چهارمین تصویب نامه تهیه شده توسط این معاونت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی) است که در آن، تمامی مصوبات هیئت وزیران، کمیسیون های موضوع اصل (138)، قانون اساسی، نمایندگان ویژه رئیس جمهور و مقررات مصوب شورای انقلاب در موضوع سرمایه گذاری خارجی، از ابتدای دوران مقرره گذاری در کشور تا به امروز، شناسایی و در (4) فهرست معتبر، منسوخ ضمنی و با اجرا منتفی، منسوخ صریح و ابطال شده و غیر معتبر با انقضای زمان، دسته بندی و به هیئت وزیران ارائه شده است.

در اعتبارسنجی این مصوبات، بررسی قوانین مرتبط، تصویب نامه های هیئت وزیران، نظرات رئیس مجلس شورای اسلامی و آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مورد توجه قرار گرفته است که نتیجه آن شناسایی حدود 675 مصوبه می باشد که از این تعداد، حدود 55% منسوخ ضمنی و با اجرا منتفی، 5/5% منسوخ صریح و باطل شده، 3% غیرمعتبر با انقضای زمان و 5/36% معتبر است. همچنین با توجه به اینکه مفاد تصویب نامه های تنقیحی می تواند در حدود تکالیف، مأموریت ها، صلاحیت ها و عملکرد دستگاه های اجرایی آثار حقوقی و اجرایی در پی داشته باشد، مراتب به تمامی دستگاه های اجرایی جهت اعلام نظرات، ارسال و نظرات، دریافت و لحاظ شده است.

پیش نویس تصویب نامه تنقیحی حوزه سرمایه گذاری خارجی که در تاریخ 15/2/1400 توسط معاونت حقوقی به هیئت محترم دولت تقدیم گشت، امروز یکشنبه مورخ 9/3/1400 در صحن دولت مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

بی تردید، تدوین این قبیل مصوبات تنقیحی به عنوان اقدامی ارزشمند در جهت بهبود محیط حقوقی کسب و کار، پالایش و شفاف سازی نظام حقوقی و نیز مرحله ای ضروری از مراحل تنقیح و تدوین مقررات کشور و الگویی برای سایر مراجع وضع قوانین و مقررات محسوب خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 1607

به "تنقیح مصوبات دولت در حوزه سرمایه گذاری خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنقیح مصوبات دولت در حوزه سرمایه گذاری خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید