مقابله با آمریکا و همکاری با طالبان؛ چین چه اهدافی را در افغانستان دنبال می نماید؟

به گزارش بازیکده، بنیان گذار و مدیر اجرایی انجمن دموکراتیک جنوب آسیا در بروکسل گفت که چین با هدف ایجاد ثبات در افغانستان برای نزدیک شدن به طالبان کوشش می نماید اما هدف اصلی پکن از گسترش نفوذ در افغانستان محدود ساختن نفوذ آمریکا در منطقه است.

مقابله با آمریکا و همکاری با طالبان؛ چین چه اهدافی را در افغانستان دنبال می نماید؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از دویچه وله، در حالی که کابل و اسلام آباد همیشه یکدیگر را به حمایت و فراهم کردن مناطق امن برای گروه های افراط گرا و تروریستی متهم می نمایند، پس از ملاقات وزیر خارجه چین و هیئت نمایندگان سنای آمریکا از دو کشور طرح اقدام هماهنگ کابل-اسلام آباد علیه تروریست های حاضر در مرز دو کشور مطرح شد.

وانگ ایی وزیر امور خارجه چین در این ملاقاتها اظهار کرد: چین برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان کوشش می نماید و امیدوار است که دو کشور با اعتمادسازی همکاری ها را تقویت نمایند و به امنیت و توسعه متقابل دست یابند.

چین همچنین بخشی از گروه همکاری های چهارجانبه است. کشورهای افغانستان، چین، پاکستان و آمریکا با هدف خاتمه دادن به بحران طولانی مدت در افغانستان ایجاد شد.

در ادامه این یادداشت آمده است که این گروه تا به امروز پیشرفت قابل توجهی نداشته، اسلام آباد و کابل اختلافات شدیدی دارند و پکن و واشنگتن نیز قابل اعتماد نیستند.

کارشناسان می گویند که چین در پاکستان سرمایه گذاری کلانی نموده است و به همین دلیل نیز دستکم در مناطقی که پروژه یک راه، یک جاده این کشور عملی شده است برای ثبات و امنیت کوشش می نماید.

چین همچنین بندری را در ایالت های جنوب غربی بلوچستان پاکستان به عنوان بخشی از پروژه حدود 46 میلیارد دلاری خود به منظور ایجاد مسیرهای تجارتی زمینی و دریایی برای دستیابی به بازارهای خاورمیانه، اروپا و آفریقا احداث نموده است.

در حالی که مقامات چینی از نفوذ زیادی بر تاسیسات نظامی و غیرنظامی پاکستان برخوردارند، افغانستان اما به آمریکا نزدیک تر است؛ بنابراین برای پکن به اجماع رساندن کابل و اسلام آباد برای توافق بر سر یک راهکار سیاسی به مالکیت و رهبری افغان ها آسان نیست.

پائولو کاساکا بنیانگذار و مدیر اجرایی انجمن دموکراتیک جنوب آسیا در بروکسل درباره کوشش های اخیر چین درباره افغانستان به دویچه وله گفت: چین دیپلماسی فعالی در سراسر دنیا دارد و طبیعی است که پکن به کشورهای هم مرز خود، بویژه افغانستان توجه ویژه ای داشته باشد.

نزدیک شدن چین به طالبان

وی اضافه کرد: چین در کوشش است تا با هدف ایجاد ثبات در افغانستان به طالبان نیز نزدیک تر گردد؛ اما کاساکا معتقد است که مهمترین هدف کوشش های چین در افغانستان محدود ساختن نفوذ آمریکا در منطقه است.

در اوایل ماه جاری جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا گفت که کشورش به دنبال ایجاد راهکار منطقه ای برای جنگ افغانستان است. اکنون این پرسش مطرح می گردد که روسیه و چین بطور فزاینده ای در دیپلماسی افغانستان دخیل هستند بنابراین آیا دولت ترامپ می تواند به اهداف خود در افغانستان برسد؟

کاساکا در این باره گفت: تغییر جهت روسیه در افغانستان، ایجاد همکاری استراتژیک با پاکستان و چین و تعامل با طالبان با هدف مقابله با آمریکا در هر جای ممکن انجام شده است.

وی در ادامه توضیح داد که آمریکا باید درک کند که با اتحاد سه جانبه و خصمانه پاکستان، روسیه و چین در افغانستان روبرو است.

وی اضافه کرد: آمریکا باید با تقویت اتحاد خویش با هند و اتحادیه اروپا به این چالش پاسخ دهد.

هراس چین از ناامنی های ایالت سین کیانگ

دلیل دیگر کوشش های دیپلماتیک پکن در افغانستان نیز نگرانی های این کشور در خصوص مخالفان مستقر در منطقه سین کیانگ این کشور عنوان می گردد و پکن بیم آن دارد که این افراد با طالبان و دیگر گروه ها در افغانستان و پاکستان متحد گردد.

در این رابطه زیگفرید ولف محقق انستیتو جنوب آسیا در دانشگاه هایدلبرگ معتقد است که پکن صرفا برای مهار بحران افغانستان و نه برطرف و حل آن کوشش می نماید.

ولف به دویچه وله گفت: چین به طور غیرمستقیم پاکستان را تشویق می نماید تا به حمایت دولتی از تروریسم فرامرزی ادامه دهد. در عین حال نیز پکن از سیاست های پاکستان در زمینه جنگ با شبه نظامیان مخالف دولت، بویژه گروه هایی که می توانند تهدیدی برای کریدور مالی چین و پاکستان باشند، حمایت می نماید.

ناظران افغانستان نیز می گویند که پکن به دنبال یاری به پاکستان، نه تنها با هدف یاری به تامین صلح در افغانستان، بلکه با هدف به حاشیه راندن رقیب خود یعنی هند است.

هند و پاکستان، از زمان استقلال خود از حاکمیت انگلیس، به دنبال افزایش نفوذ در افغانستان هستند.

ولف تاکید نمود: اقدامات ضدتروریستی چین شامل آمریکا و هند نمی گردد. مقامات چین دهلی نو را رقیب ژئوپلتیک خود در منطقه می دانند.

روابط نزدیک هند با آمریکا نیز تهدیدی علیه پکن پنداشته می گردد، بنابراین چین نیز ترجیح می دهد تا با هند همکاری نکند. از این جهت به نظر می رسد پکن در کوشش است تا کوشش بلوک امنیتی جدیدی را در آسیا ایجاد کند؛ اما این موضوع شامل همکاری امنیتی چین-هند نمی گردد.

.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید .

منبع: تسنیم
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 629

به "مقابله با آمریکا و همکاری با طالبان؛ چین چه اهدافی را در افغانستان دنبال می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با آمریکا و همکاری با طالبان؛ چین چه اهدافی را در افغانستان دنبال می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید