چرا آمریکا کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد؟، موج اعتراضات بین المللی به اقدام غیرمسئولانه ترامپ

به گزارش بازیکده، اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی باعث شد تا منتقدان وی در داخل و خارج از این کشور به ابعاد و تبعات آن پرداخته و نقدها تندی علیه کلیددار کاخ سفید مطرح کنند.

چرا آمریکا کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد؟، موج اعتراضات بین المللی به اقدام غیرمسئولانه ترامپ

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، آمار افراد مبتلا به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا از 640 هزار نفر فراتر رفت و این در حالی است که بیش از 28 هزار و 400 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند. شیوع کرونا در آمریکا به حدی رو به افزایش است که با میزان افراد مبتلا در سه کشور دیگر جدول مبتلایان به کووید-19 در سراسر جهان، یعنی اسپانیا، ایتالیا و فرانسه برابری می کند.

در میان ایالت های مختلف آمریکا، نیویورک بیشترین خسارت را از شیوع کرونا دیده است؛ چه اینکه تا به امروز بیش از 200 هزار نفر از مردم این شهر به ویروس مبتلا شده اند.

کرونا و فاش شدن ضعف مدیریت در غرب

اقدام جنجالی ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه فراگیری کرونا در این کشور اظهارنظری جنجالی مطرح و گفت قصد دارد بودجه سازمان بهداشت جهانی را به بهانه اینکه مواضعی چین محور اتخاذ کرده است، قطع کند. اظهارنظر عجیب ترامپ نقدها زیادی را در میان رهبران سیاسی جهان به دنبال داشت و همه آنها خواستار گرویدن آمریکا به فرایند مبارزه با فراگیری ویروس کرونا و همبستگی در زمینه مقابله با بحران مالی ناشی از این فراگیری شدند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا

رئیس جمهور آمریکا برای اینکه اقدام خود در قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی را موجه جلوه دهد، مدعی شد که این سازمان بین المللی از زمان آغاز اپیدمی کرونا در ووهان، بیشتر به بازتاب مواضع مقام های چینی پرداخته و رویکردی به زعم خود اشتباه داشته؛ موضعی که باعث انتشار اخبار نادرست در زمینه مقابله با کرونا و در نتیجه مرگ هزاران نفر در سراسر جهان شده است.

ترامپ مدعی شد که سازمان بهداشت جهانی در اعلام هشدار خطر کرونا تأخیر کرد، اطلاعات کافی در این زمینه ارائه نکرده است و باید خط مشی شفافی را در پیش می گرفت.

پیش از ترامپ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت وی در اظهارنظری گفته بود که کاخ سفید قصد دارد تغییراتی بنیادین در سازمان بهداشت جهانی به وجود آورد. این اظهارنظر پس از آن مطرح شد که واشنگتن تهدید کرد به دنبال شیوع کرونا در آمریکا قصد دارد از ارائه بخشی از سهم مالی خود به این سازمان بین المللی خودداری کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در تاریخ فعالیت خود اقدامات خوبی انجام داد، ولی متأسفانه اقدامات اخیر این سازمان (در زمینه کرونا) خوب نبود.

واشنگتن در سال مالی 2019، 450 میلیون دلار به این سازمان کمک کرده بود و این 10 برابر مبلغی است که چین اختصاص داده بود.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت: قطع سهمیه مالی آمریکا در بودجه سازمان بهداشت جهانی فوری اجرایی می شود و این به آن معنی است که تأثیری سریع در فعالیت های این سازمان خواهد گذاشت. واشنگتن حدود 20 درصد از مجموع بودجه سازمان بهداشت جهانی را تأمین می کند و حامی مالی اصلی این سازمان بین المللی به شمار می رود؛ بنابراین قطع منابع مالی آمریکا از سازمان بهداشت جهانی چالش عمده ای بر سر راه فعالیت های این سازمان به وجود می آورد.

محکومیت های داخلی

الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این اقدام ترامپ گفت: با اینکه بحران روزبه روز بدتر می شود، رئیس جمهور بخشی از دفترچه راهبردهای سیاسی خود را نشان می دهد؛ سازمان بهداشت جهانی را مقصر بدان، چین را مقصر بدان، مخالفان سیاسی را مقصر بدان، دولت های قبلی را مقصر بدان. هر کاری که می شود انجام می دهد تا همه را از سوءمدیریت دولتش و بحرانی که جان هزاران آمریکایی را گرفته است، منحرف کند.

قطع تأمین مالی سازمان بهداشت جهانی به معنی دسترسی نداشتن این سازمان بین المللی به 400 تا 500 میلیون دلار از منابع خود برای حمایت از کشورهای جهان در زمینه مقابله با فراگیری ویروس کروناست.

پاتریک لیهی، نماینده ارشد دموکرات گفت: این اقدام دولت ترامپ به معنای قطع ارسال مهمات برای یک متحد، آن هم در حالی است که دشمن بسیار نزدیک شده است.

وی افزود: کاخ سفید به خوبی می داند از همان ابتدا برای برخورد و مقابله با شیوع ویروس کرونا عملکرد مناسب و درستی نداشته و بارها به هشدارها بی توجهی کرده است. دولت ترامپ حاضر به پذیرش مسئولیت مربوط به مرگ شهفرایندان آمریکایی به خاطر ویروس کرونا نیست، دیگران را سرزنش می کند و گناه را به گردن آنها می اندازد.

بیل گیتس، یکی از بنیان گذاران شرکت مایکروسافت نیز با انتقاد از تصمیم دولت ترامپ گفت: تصمیم ترامپ برای توقف کمک مالی آمریکا به این سازمان به همان اندازه که به نظر می آید خطرناک است.

بیل گیتس، یکی از بنیان گذاران شرکت مایکروسافت

وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: فعالیت های سازمان بهداشت جهانی شیوع کووید-19 را کند کرده است و اگر فعالیت های این سازمان متوقف شوند، هیچ سازمان دیگری نمی تواند جایگزین آن شود. جهان امروز بیشتر از هر زمان دیگری به سازمان بهداشت جهانی نیاز دارد.

محکومیت های بین المللی

دامنه نقدها از تصمیم رئیس جمهور آمریکا درقبال سازمان بهداشت جهانی به داخل این کشور محدود نشد و مقام ها و سازمان های بین المللی نیز آن را محکوم کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد که الان وقت کاهش منابع مالی فعالیت های سازمان ملل متحد یا هیچ سازمان بشردوستانه ای نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

وی گفت: الان زمان اتحاد و وقت آن است که جوامع بین المللی با همکاری یکدیگر و همبستگی مقابل این ویروس و تبعات نابود کننده آن بایستند.

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری با ابراز تأسف از تصمیم دولت ترامپ برای قطع بودجه این سازمان بین المللی گفت که تصمیم کاخ سفید بر عملکرد سازمان بهداشت جهانی تأثیرگذار خواهد بود، اما این سازمان همچنان برای عمل به وظایف خود تلاش خواهد کرد.

ادهانوم افزود: ما اثرات تصمیم آمریکا برای قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی را بررسی و برای جبران شکاف بودجه ناشی از این تصمیم تلاش می کنیم. همکاری های بین المللی پایه و اساس همه تلاش ها برای غلبه بر ویروس کروناست. اکنون زمانی است که ما باید در تلاش برای مبارزه مشترک با ویروس کرونا کنار هم باشیم.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای تصمیم رئیس جمهور آمریکا را برای تعلیق کمک مالی این کشور به سازمان بهداشت جهانی محکوم کرد و گفت: هیچ دلیلی برای توجیه این تصمیم در این برهه از زمان که تلاش سازمان جهانی بهداشت بیش از هر زمانی برای کمک به مهار همه گیری کرونا حائز اهمیت است، وجود ندارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

وی با تأکید بر لزوم همکاری جامعه بین الملل برای مقابله با ویروس کرونا افزود: ما تنها با مشارکت همگانی می توانیم به این بحران بدون مرز غلبه کنیم.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا با وجود آنکه با انتقادهای ترامپ از سازمان بهداشت جهانی هم نظر است، ولی تأکید کرد: سازمان بهداشت جهانی، سازمانی است که کارهای بسیار مهمی ازجمله در منطقه اقیانوس آرام انجام می دهد و ما با آنها از نزدیک همکاری خواهیم کرد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در حساب کاربری خود در توییتر با تأکید بر اینکه تقویت سازمان ملل و به ویژه سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین سرمایه گذاری هاست، نوشت: تقصیرها را گردن دیگران انداختن کمکی نمی کند. این ویروس هیچ حد و مرزی نمی شناسد. ما باید برای مقابله با کووید-19 همکاری نزدیک داشته باشیم.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در نشست خبری خود تأکید کرد که قطع کمک های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی بر همه کشورهای جهان تأثیر خواهد گذاشت.

سیبث اندیای (Sibeth Ndiaye)، سخنگوی دولت فرانسه گفت: فرانسه از تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای تعلیق کمک ها به سازمان جهانی بهداشت ابراز تأسف می کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه شرح داد: در این شرایط پیش کشیدن چالش بر سر راه فعالیت های سیستم های جهانی بی فایده است. اقدام واشنگتن در قطع حمایت مالی ضربه ای مهلک است و کار درست و سازنده ای نیست.

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: game-kade.ir شناسه مطلب: 904

به "چرا آمریکا کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد؟، موج اعتراضات بین المللی به اقدام غیرمسئولانه ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آمریکا کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را قطع کرد؟، موج اعتراضات بین المللی به اقدام غیرمسئولانه ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید